de säger lilla gumman skaffa dig en utbildning, så kanske du kan bli nånting

När jag var liten drömde jag om att bli musiker. Eller artist sa jag nog då, eller kanske sångerska. Jag hoppade runt i vardagsrummet och sjöng med till låtarna på Hits 4 kids-skivorna. Dansade över golvet och mimade, lekte att jag stod inför en gigantisk publik och sjöng hatten av dem allihop. Precis som ganska många andra i min ålder nog också gjorde. De gånger jag fick frågan vad jag ville bli när jag blir stor, och svarade artist, så fick jag alltid höra: ”nej, det går inte”, ”det är alldeles för hård konkurrens”, ”det går inte att tjäna några pengar på det”, eller kanske det värsta: ”jaha, tänkte du spela på ålderdomshem och sånt då, eller vill du bli musiklärare?”

 

Jag tänkte att, nähä, det kanske inte funkar. Men då vill jag nog bli dansare i stället. Alla de där låtarna jag sjöng med i var ju inte värda något om jag inte dansade till dem. Men självklart fick jag höra precis samma sak då, att det inte var genomförbart. Jag tänkte att författare då? Eller designer? Jag ville bara ha skapande yrken, det var allt jag kunde tänka mig. Eller kanske lärare? Det var vid det sista förslaget folk började tycka att det lät som ett vettigt drömyrke. Lärare, det är bra. Det råder ju brist på lärare, så det är jättebra om du blir det, Lisa. Och det kan du ju utbilda dig till.

 

Det var nog just det där med utbildning. Yrken som man kan utbilda sig till, men som man lika gärna kan klara sig utan utbildning för, gick bort totalt. Det skulle bara inte hålla, sa de. Ingen trodde på tur, talang eller att övning ger färdighet. Men yrken som krävde utbildning uppmuntrades, de var alltid säkra kort. Skaffa dig en utbildning så kanske du kan bli något.

 

Jag har alltid känt ett tvivel mot vuxenvärlden. Jag har sällan känt mig pushad att göra det jag verkligen vill. Alltid fått höra att det inte kommer att gå. Det värsta är att jag tror att väldigt många känner likadant. Och jag tror att skolan är en stor orsak till att många känner så. Skolan är en plats där man inte tar vara på människors olikheter. En plats där alla formas efter precis samma mall. En mall som passar för vissa, men långt ifrån för alla. Låt oss gå tillbaka till grunden och ställa oss frågorna; vad är egentligen skolans uppgift? Varför finns skolan? Jo, så klart för att förbereda unga människor för resten av deras liv. Skolan är till för att förbereda unga människor för resten av deras liv.

 

Men det är inte så det ser ut idag, skolan uppfyller inte sitt syfte. I skolan tar man inte vara på människors olikheter, alla förbereds för samma liv. Skolan är bara en länk i en uttänkt kedja, ett uttänkt liv. Ett liv där man ska gå ut högstadiet med bra betyg för att komma in på gymnasiets samhälls- eller naturlinje, för att även där få jättebra betyg så att man kan komma in på en svår högskoleutbildning och få ett jobb med en hög lön och bo i en villa och gifta sig, ha två barn, Volvo och hund. Vilket inte alls är det liv jag tror att varenda människa vill leva.

 

Och hela tiden pratar man om hur skolan ska förbättras. Att det krävs mer ordning och disciplin, eller att nu ska vi införa nationella prov i fler ämnen. Men hur skolan kan bli bättre handlar inte om ordningsbetyg eller bättre skolmat. Det debatteras hejvilt om huruvida man ska få ha keps på sig inomhus eller om det är okej att servera eleverna skollunch klockan 10.20, när sådana frågor är helt irrelevanta och inte ens i närheten av skolans verkliga problem. Ingen pratar om det som verkligen är värt att diskutera, nämligen hur man ska göra för att skolan ska uppfylla sitt främsta syfte – att hjälpa unga människor att förverkliga sina drömmar.

 

Om skolan skulle hjälpa ungdomar att nå sina mål, hitta sig själva och komma på vad man vill göra med sitt liv, så skulle det gynna både individen och samhället. Som person skulle man komma fram till vad man själv tycker är viktigt, vad man står upp för i sitt liv och hur man skulle kunna göra för att utvecklas och eventuellt skapa något kring frågor man brinner för, vilket i sin tur skulle skapa ett samhälle fullt av innovationer där människor dessutom gör saker de bryr sig om.


Kommentarer
Postat av: idaawe

det du skriver är så sant, SÅ sant!

2011-08-02 | 12:39:48
URL: http://idaawe.devote.se
Postat av: Lisa

så himla bra skrivet!

2011-08-02 | 13:01:16
URL: http://popflickan.blogg.se/
Postat av: Lisa

vad bra! tack!

2011-08-03 | 12:48:19
URL: http://lully.blogg.se/
Postat av: Panne

Hej. du är väldigt bra och klok och inspirerande. hejdå. <3

2011-08-03 | 14:29:30
Postat av: Lisa

panni vad du är fin, tack! <3

2011-08-04 | 15:25:10
URL: http://lully.blogg.se/
Postat av: Emelie

Jag har också tänkt på det där. Och sedan har jag också tänkt på att om/när man har bestämt sig för att bli något av det där som är svårt så blir väldigt många arga och säger precis som du skriver "det kommer aldrig gå, det finns ingen framtid för dig där". Fast grejen är ju att det inte finns någon framtid på ett grått kontorslandskap för alla människor heller. För när man väl sitter där på kontorslandskapet med sin utbildning, villa och volvo så kanske man dör inombords.

2011-08-05 | 09:13:42
URL: http://unvelo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0