dagens lilla tanke

Det finns en sak jag nästan aldrig missar när jag läser DN på morgonen. Det är tidningens insändare. Jag tycker det är kul att läsa vilka bra idéer, insikter och kloka argument vissa människor har att komma med. Vissa av skribenterna är jag helt beredd att hålla med.
Men för det mesta sitter jag och skrattar inombords åt hur knäppa och onödiga saker folk har att klaga på. I dagens tidning fanns en insändare där skribenten påpekade att mattar (inte hussar, notera) som klär sina hundar i kläder får hundarna att skämmas. "Hunden skäms när den blir påklädd av sin ägare, se på hundens ögon så förstår ni." Alltså ha-ha. Visst, det kan tyckas onödigt att en hund med tillräckligt tjock päls ska ha kläder på sig. Men när det handlar om små hundar med tunn päls i kallt väder så används kläderna för att hunden inte ska frysa. Men jag fattar, vissa klär på sina hundar för att hunden (och ägaren själv) ska se lite mer fancy ut. Men jag tyckte inte riktigt att skribentens argument höll.
Hur som helst! Det jag ville komma till är hur komiskt jag tycker det är när folk skriver och klagar på så världsliga saker som att en hund har på sig ett klädesplagg när det finns oerhört mycket värre saker att oroa sig för. I jämförelse med att mattar klär på sina hundar så tycker jag att det är ett betydligt större problem att vissa föräldrar klär sina flickbebisar i rosa och sina pojkbebisar i blått. Vill de med flit banka in normer och könsideal på människor som är helt open-minded och fria från könsrollsinsikter?
Som sagt. Det är bara intressant hur vissa människor kan oroa sig och argumentera så starkt för saker som enligt min mening är ganska oviktiga.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0